Jalla! Jalla!
Regissør: Josef Fares
Sverige, 2000

–  Om kjærlighet, vennskap, pruting og guttestreker, men ikke relatert til min eller din kultur

Vi har den siste tiden fått servert etnisk humor gjennom forskjellige kanaler. Denne humoren har ofte tatt utgangspunkt i kebabsjapper, konflikter mellom «første generasjon arbeidsimmigranter» som skal spare opp penger til traktor i hjembygda og gjenforenes med sine landsmenn, og deres barn som har blitt for vestlige. Vi har fått servert humor som har gått på bekostning av kulturelle koder, helst tolket av og for storsamfunnets befolkning. Samtidig har det hele blitt pakket inn i en selvhøytidelig og politisk korrekthet.

Jalla! Jalla! kunne lett ha blitt et tilskudd til denne type humor, men med den familiære og lune tilnærmingen får vi servert en film stappfull av etnisk humor på en svært nyansert og ungdommelig måte. Filmregissør Josef Fares har selv minoritetsbakgrunn, med solid bakgrunn fra regilinjen ved Dramatiske Instituttet i Sverige. Men det er ingen grunn til å tro at Josef Fares kun er et etnisk alibi i den svenske filmverdenen, tvert imot har denne regissøren gode kort til å gjøre det bra innen andre typer film også.

Hendelsen foregår i Sverige, men historien kunne like gjerne vært spunnet rundt en minoritetsungdoms liv her i Norge. Jalla! Jalla! som på arabisk betyr «kom igjen», handler om bestekompisene Måns og Roro som jobber sammen i parkvesenet. Begge sliter med sitt, men stiller gjerne opp for hverandre i vanskelige spørsmål. Svensk-libanesiske Roro lever tilsynelatende lykkelig med sin familie. Men et viktig aber i livet hans er at familien, med farmor i spissen, ønsker å se ham gift med ei libanesisk jente. Dette bidrar til at hans svenske kjæreste ikke kan komme ut av «skapet», men forblir hans hemmelige pikevenn. Måns på sin side plages med manndommen, og han og kjæresten prøver noen utradisjonelle metoder for å løse det noe pinlige problemet.

Sammen danner hovedpersonenes problemer noen svært komiske scener, deriblant svenske Måns sitt møte med den libanesiske manndomsprøven, og Roros møte med svensk fengselsvesen. Situasjonen topper seg da Yasemin, Roros families utvalgte, kommer inn i bildet. De to flerkulturelle ungdommene finner ut at de skal føre begge familiene bak lyset og si at de aksepterer det arrangerte ekteskapet mens de prøver å finne en god løsning for begge. Vips er Yasemin Roros kusine for resten av offentligheten, og flere potensielle kjærlighetsforhold skapes.

Jalla! Jalla! er en film mange, spesielt minoritetsungdom, vil gjenkjenne seg i. Generasjonskonflikter og vennskap og kjærlighet på kryss av etnisk og religiøs bakgrunn skaper en fin ramme rundt filmen, samtidig som den sørger for en flersidig presentasjon av det pluralistiske ungdomsmiljøet som har tatt form i Vest-Europa de siste årene.

Anmeldt av Meltem Safak, MiRA-Magasinet 1/2001