Abort, hijab og sånn…
Anno 2014: ulike perspektiver på vår tids likestillingsutfordringer. En samtale mellom MiRA-leder Fakhra Salimi og frilansjournalist Ellen Stokland.
Fakhra: |
Jeg kan ikke fatte at reservasjonsrett for fastleger virkelig løftes frem som ønsket politikk fra den nye regjeringen. Det er den viktigste likestillingskampen om igjen. Kampen for selvbestemt abort, for å bestemme over egen kropp og eget liv. I denne kampen må vi aldri gå av banen. |
Ellen: |
Vi som trodde våre mødres kamp var vunnet må tydeligvis tro om igjen – og sørge for at deres fotspor ikke asfalteres igjen. |
F: |
Hva tenker du på? Reservasjonsretten begrunnes i religiøs overbevisning og samvittighet som også kan spores moralistisk pietisme. |
E: |
Jepp. Og mens argumentasjonen til fordel for reservasjonsrett er at fastleger må få følge sin samvittighet, så har holdningen vært at politibetjenter ikke kan gis den samme retten til å følge sin samvittighet når det gjelder å bære hijab. |
F: |
Interessant. Men husk at religioner har tradisjonelt vært mannsdominert og innskrenket kvinners frihet. Diskusjonen om reservasjonsrett er derfor en manifestasjon av slike mannlige verdier fra fortiden. |
E: |
Det er jeg enig i. Og tilhengerne av reservasjonsrett mener jo nettopp at det er viktig at fastlegene får flagge disse verdiene, og dermed også får rett til å nekte å gjøre en viktig samfunnsoppgave og handle helsemyndighetenes politikk midt imot. Det mener de er tillitsvekkende. |
F: |
Det er et veldig godt poeng. Forbud mot hijab på div. arbeidsplasser (og påbud for den saks skyld) stiller i samme klasse og innskrenker særlig muslimske kvinners rettigheter. |
E: |
Man shopper altså vikarierende argumenter som får ens konservative og minoritets- og kvinnediskriminerende syn til å fremstå som egalitært og frihetselskende – hijab som brudd på tanken om likeverd på den ene side, og reservasjonsrett som bekreftelse på individets frihet på den andre. Det er lett å gå i fella… |
F: |
Men vi skal passe oss for den! Ens religion må være ens privatsak. Det er givende å hente spirituell veiledning fra religiøs filosofi, men religionenes kvinnesyn har ikke noen plass i det 21. århundre.
|